18- 顾黎明


顾黎明

Gu Liming

艺术家简介 Biography


1963生于山东潍坊。曾任教于中国美术学院。2009年获中国美术学院油画专业博士学位。现为清华大学美术学院学教授、博士生导师,院学术委员会委员,中国油画学会理事,中国美协油画艺术委员会委员,中国国家画院研究员。


重要个展包括“山水赋-顾黎明艺术作品展”(武汉汤湖美术馆,2019);“借喻 · 顾黎明艺术三十年”巡回展 (山东博物馆、清华大学美术学院美术馆、潍坊市十笏园美术馆,2017),“从马王堆到山水赋—顾黎明艺术作品展”(北京索卡艺术中心,2018)。







[ESP]

Gu Liming nació en 1963 en Weifang, provincia de Shandong, China. Trabajó como profesor en la Academia de Arte de China. Obtuvo su doctorado en pintura al óleo en la Academia de Arte de China en 2009. En la actualidad, Gu Liming es catedrático y supervisor de doctorado en la Academia de Arte y Diseño de la Universidad de Tsinghua. Es miembro del Comité Académico de la Academia de Arte y Diseño de la Universidad de Tsinghua, miembro de la Sociedad de Pintura al Óleo de China, miembro del Comité de Arte de Pintura al Óleo de la Asociación de Artistas Chinos e investigador de la Academia Nacional de Pintura de China.







[ENG]

Gu Liming was born in 1963 in Weifang, Shandong Province, China. He studied at the China Academy of Art and received a Doctorate in Oil Painting in 2009. Currently, Gu Liming is a professor and a doctoral supervisor at the Academy of Arts & Design, Tsinghua University. He is a member of the Academic Committee of the Academy, a member of the China Oil Painting Society, a member of the Oil Painting Art Committee of the China Art Association, and a researcher at the China National Academy of Painting.

了解详情 Read more

Landscape Fugue-"Autumn Colors of Magpie Flowers" Illustration (pentaptych)

山水赋-“鹊华秋色”图解(五联画)


作品名称:山水赋-“鹊华秋色”图解(五联画)

创作年份:2020

尺寸:1200×180cm

材料:布面丙烯、色粉、水彩、树脂胶、宣纸及拓印拼贴

Title of work: Landscape Fugue-"Autumn Colors of Magpie Flowers" Illustration (pentaptych)

Materials: acrylic on canvas, pastel, watercolor, resin glue, rice paper and topiary collage

Size: 1200 x 180 cm

Year of creation: 2020

Título: Fu de Paisajes - Ilustración "Colores de otoño de las Montañas Que y Hua" (Combinación de cinco pinturas)

Materiales: acrílico sobre lienzo, pastel, acuarela, cola de resina, papel tradicional chino y collage de estampa con tinta

Tamaño: 1200 x 180 cm

Año de creación: 2020

Artwork Concept

创作理念

作品借赵孟頫“鹊华秋色图”和荆浩“山水赋”画理,从“芥子园画谱”、手稿山水、图像色彩、拓印型态及拼贴解构等五个不同的观看角度,揭示触觉感受所产生的视觉体验。作品通过片段性的拼合方式,运用多种综合性媒介,呈现了当代文化意识下传统文化对人与自然秩序关系方面的失衡状态,引人深思。

 

[ENG]

The work draws on the painting theory of Zhao Mengfu's "Autumn Colors of Magpie Hua" and Jing Hao's "Landscape Fugue". The work reveals the visual experience generated by tactile sensation from five different viewing angles; "Mustard Seed Garden painting", manuscript landscape, image color, topography, and collage deconstruction. The works present the imbalance of traditional culture in the relationship between human beings and nature under contemporary cultural consciousness by using the various integrated media in a fragmentary way.

 

[ESP]

La obra se inspira en la teoría pictórica de "Colores de otoño de las Montañas Que y Hua" de Zhao Mengfu y en la "Fu de Paisajes" de Jing Hao, a partir del Libro de Dibujos de ¨Jie Zi Yuan¨, boceto de pinturas de paisaje, color de imagen, forma de estampa con tinta, collage y deconstrucción, a fin de revelar la experiencia visual generada por la sensación táctil desde estas diferentes perspectivas. Las obras presentan el desequilibrio de la cultura tradicional en la relación entre el ser humano y la naturaleza en el marco de la conciencia cultural contemporánea, utilizando los distintos medios integrados de forma fragmentaria.


Share by: