5-Dani Umpi


Dani Umpi

丹尼·乌姆皮

艺术家简介 Biography


丹尼·乌姆皮于1974年出生于乌拉圭塔夸伦博,现居住于埃斯特角,多栖艺术家。他的作品在拉普拉塔河区域的酷儿环境中茁壮生长。其作品具有强迫性、边缘性,涵盖了文化产业、流行文化、文学、音乐和视觉艺术之间的所有交叉点。他从一个带有自嘲意味的角色开始进行创作,结合了变装传统和概念表演,深受 60 年代波普艺术、热带和巴西新具体主义的影响。他定期在乌拉圭、阿根廷、巴西、智利和墨西哥举办展览和独奏会。


他最杰出的个展和双人展有:“脑中的想法”,阿根廷科尔多瓦El Gran Vidrio;“秩序与秘密”,2019阿根廷布宜诺斯艾利斯HACHE;“该死的小精灵”,2017阿根廷布宜诺斯艾利斯HACHE;“顽固的帕兰戈莱斯”,2014 巴黎Xippas画廊;“计算”,2013乌拉圭蒙得维的亚Xippas画廊;“存在的进化”,2011乌拉圭蒙得维的亚Soa美术馆;“永恒”,2011阿根廷布宜诺斯艾利斯丹尼尔美术馆;“包罗万象”,2010哥斯达黎加圣何塞Jacob Karpio美术馆;“无奢侈、无垃圾”,2010阿根廷布宜诺斯艾利斯OZ美术馆;Superbacana, MEC, 2009乌拉圭蒙得维的亚。





[ESP]

Dani Umpi nació en Tacuarembó, Uruguay, 1974. Reside en Punta del Este. Es un artista multidisciplinario que ha desarrollado su obra dentro de la escena queer del Río de la Plata. Su trabajo es compulsivo, fronterizo, abarcando todos los cruces entre la industria cultural, la cultura popular, la literatura, la música y las artes visuales. Opera desde un personaje con tintes autoparódicos, híbrido entre la tradición drag y la performance conceptual, con fuerte influencia del Pop Art, la Tropicalia y el Neo Concretismo brasilero de los años sesenta. Realiza con regularidad exposiciones y recitales en Uruguay, Argentina, Brasil, Chile y México.


Entre sus exhibiciones individuales y bipersonales se destacan: Ideas en mente, El Gran Vidrio, Córdoba, Argentina; Orden y Secreto, HACHE, Buenos Aires, Argentina (2019); Maldito Duende, HACHE, Buenos Aires, Argentina (2017); Parangolés rígidos, Galería Xippas, París (2014); Informática, Galería Xippas, Montevideo, Uruguay (2013); La evolución del ser, Galería Soa, Montevideo, Uruguay, Noviembre (2011); Eterna, Galería Daniel Abate, Buenos Aires, Argentina (2011); Todo incluido, Galería Jacob Karpio, San José, Costa Rica (2010); Nem Luxo, Nem Lixo, Galería OZ, Buenos Aires, Argentina (2010); Superbacana, MEC, Plataforma, Montevideo, Uruguay (2009).





[ENG]

Dani Umpi was born in Tacuarembó, Uruguay, in 1974. He lives in Punta del Este. He is a multidisciplinary artist who has developed his work within the “Rio de la Plata” (Silver river that divides Uruguay and Argentina) queer scene. His work is compulsive, borderline, encompassing all the intersections between the cultural industry, popular culture, literature, music and the visual arts. He operates from a self-parodic character, a hybrid between drag tradition and conceptual performance, strongly influenced by Pop Art, Tropicalia and Brazilian Neo Concretism of the sixties. He regularly holds exhibitions and recitals in Uruguay, Argentina, Brazil, Chile and Mexico.


His most outstanding solo and two-person exhibitions include: Ideas en mente, El Gran Vidrio, Córdoba, Argentina; Orden y Secreto, HACHE, Buenos Aires, Argentina (2019); Damn Duende, HACHE, Buenos Aires, Argentina (2017); Rigid Parangolés, Xippas Gallery, Paris (2014); Informatics, Xippas Gallery, Montevideo, Uruguay (2013); The evolution of being, Soa Gallery, Montevideo, Uruguay, November (2011); Eterna, Daniel Abate Gallery, Buenos Aires, Argentina (2011); All inclusive, Jacob Karpio Gallery, San José, Costa Rica (2010); Nem Luxo, Nem Lixo, OZ Gallery, Buenos Aires, Argentina (2010); Superbacana, MEC, Plataforma, Montevideo, Uruguay (2009).

Duende en primavera

春天里的小精灵


作品名称:春天里的小精灵

创作年份:2020年

尺寸:100 x 70cm

材料:硬纸板上的杂志纸。胶水:热硅胶

技术:拼贴

Título de la obra: Duende en primavera

Año de realización: 2020

Dimensones:100 x 70 ms.

Materiales: Papeles de revista sobre cartón. Pegamento: silicona caliente

Técnica: collage

Title of the work: Duende en primavera

Year of creation: 2020

Dimensions: 100 x 70 ms.

Materials: Magazine papers on cardboard. Glue: hot silicone

Technique: collage

Artwork Concept

创作理念

这个拼贴画系列是上个春天我在隔离期间完成的,延续了我近几年一直创作的“地精”系列。我的创作原型从小丑转化到精灵有很长时间了,这些介于神话与现实之间的小生物,专门为那些在不知情的情况下分享其栖息地的人创造谜题和陷阱。在更普遍的大众记忆中,与缪斯相反,地精与土地的创造力相关联,在拟人化中,人们呼吁将他们与收集、分类、出售或交换宝藏的小身体联系起来。我剪杂志的行动延续了寻找具有模糊象征意义的小宝石的策略,来创造出一个带有消费主义轰炸的价格、品牌和优惠的多彩迷宫。

 

[ESP]

Esta serie de collages, realizados durante la cuarentena en la última primavera, continúan la serie "Duendadas" que vengo trabajando en los últimos años. Durante mucho tiempo opere desde el arquetipo del bufón hasta dar con el arquetipo del duende. Esos seres, entre lo mitológico y lo real, se especializan en crear acertijos y trampas a quienes comparten, sin saberlo, su hábitat. En la memoria colectiva más generalizada se asocia al duende, en oposición a la musa, con la fuerza creadora de la tierra y en su antropomorfización se apela a identificarlos con pequeños cuerpos que recolectan, clasifican, venden o permutan tesoros. Mi acción de recortar revistas continúa esa estrategia de encontrar pequeñas gemas con ambiguas representaciones simbólicas para generar multicolores marañas laberínticas de precios, marcas y ofertas del bombardeo consumista.


[ENG]

This series of collages, made during the quarantine last spring, continues the series "Duendadas" that I have been working on for the last few years. For a long time, I operated from the archetype of the jester to the archetype of the goblin. These beings, between the mythological and the real, specialize in creating riddles and traps for those who unknowingly share their habitat. In the most generalized collective memory, the goblin, as opposed to the muse, is associated with the creative force of the earth, and in its anthropomorphization, they are identified with small bodies that collect, classify, sell or exchange treasures. My action of cutting out magazines continues this strategy of finding small gems with ambiguous symbolic representations to generate multicolored labyrinthine tangles of prices, brands, and offers of the consumerist bombardment.

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