14-创作理念-1


陈焰

Chen Yan

创作理念 
Artwork Concept

近年常在胶片上作画。以刀代笔,一笔一划,刻掉黑色的银盐层,以负形成像,仿佛行进在黑暗中逐渐见到光明。其过程如同解码,随着遮蔽之只是一点点滑落,期待物象可以从内部被隐隐照亮,若隐若现中投射出时间的记忆、存在的见证、以及生活当下。

银盐胶片是工业化的产物,它作为摄影媒介的组成,曾经给绘画带来颠覆意味的影响。短短100多年,它已完成自身的历史使命而趋向消逝。技术的更新迭代影响着艺术观念的发展,自然与科技进步的关系考量着人对世界的看法。我们知道,艺术作品及其媒质的关系,是艺术哲学的一大问题。在不可预知的发生中追问可能,在不可料想的危机中追问存在的意义,撬动全球的变化都深刻地影响着艺术家的感知与变化。《自然的历史之迹》正是基于这样的思考,发端于以山之象追宋画之境,在制作中抉择”计黑当白”,且得符合银盐层被剥离时不可逆转的物质特性。画活的时候犹如在拨开乌云中不断见光、透光和曝光,画死的时候确是一层不折不扣的塑料片,救活它得不断再次借力。那种指向虚无又实在的与周遭相关之力,反复调整和挑战着画家的眼与心。直至画面能随着光的引领,以黑物质的密度和秩序,在洪荒中渐渐相生有无,呈现天、地、人之间的某种关系。而籍此媒介质料实现自身的物性转换,许能被赋予曾经或者时常依然被忽视和消退的灵光(Aura)。

[ESP]

Chen Yan ha estado pintando sobre las películas de bromuro de plata durante los últimos años. La artista emplea cuchillos de tallar, en remplazo de sus bolígrafos y pinceles, para arranca los bromuros de plata, revelando así las imágenes de los espacios negativos del mismo modo que la luz penetra en la oscuridad. Cada corte es la memoria del tiempo, la prueba de la existencia y el presente en el que vivimos.

La película de bromuro de plata es el producto de la industrialización; como medio fotográfico, ha cumplido sus misiones históricas y se está desvaneciendo en el mundo moderno actual. La obra de arte y su medio son una cuestión importante en la filosofía del arte; por lo tanto, los desarrollos tecnológicos influyen en los conceptos artísticos y en el propio proceso creativo de forma supuesta. Además, la relación entre estos acontecimientos y la propia naturaleza afecta a la conciencia general y a la comprensión de la posibilidad de que se produzcan acontecimientos imprevisibles, crisis inesperadas y la influencia del cambio global que ha afectado profundamente a la visión creativa de la artista. La obra titulada "Marcas históricas de la naturaleza" se basa en los pensamientos mencionados anteriormente, intentando imitar las pinturas de la dinastía Song con imágenes de paisajes chinos. Esta pieza de arte, compuesta por el negro como los arañazos blancos, entrelazados entre lo tangible y lo intangible, guiados por el proceso de ruptura de la luz e incrustados en el caos, trata de interpretar la relación entre el cielo, la tierra y el ser humano con el orden y la densidad de la materia oscura. 

[ENG]

Chen Yan has been painting on the silver bromides films for the past few years. Carving knives replaced her pens and brushes, the artist takes away the silver bromides, revealing images from negative spaces just as light penetrates the darkness. Each cut is the memory of time, the proof of existence, and the present in which we live. The creation process resembles that of decoding, expecting objects to be enlightened from within with every scratch.

Silver bromide film is the product of industrialization; as a photographic medium, it has completed its historical missions and is fading out of the nowadays modern world. Artwork and its medium are a significant issue in the philosophy of art; therefore, technological developments influence artistic concepts and the creative process itself in such allegedly way. Moreover, the relationship between such events and nature itself affects the general consciousness and understanding of the possibility of unpredictable events, unexpected crises, and the leverage of global change that has profoundly affected the artist's perception. The work entitled "Historical Marks of Nature" is based on the thoughts mentioned above, attempting to imitate Song Dynasty's paintings with images of Chinese landscapes. This art piece, composed of the black as white scratches, intertwined between the tangible and intangible, guided by the light-breaking process and embedded in chaos, tries to interpret the relationship between heaven, earth, and human with order and density of the dark matter. 
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