31-创作理念


张振江

Zhang Zhenjiang

创作理念 
Artwork Concept

《九天》是关于土地主题的系列综合材料组画之一,以泥土、稻草、灰烬、纸浆、衣服、手工纸、乳胶和油彩等物质材料在200cm × 200cm木板上进行艺术创作。以综合材料绘画的形式表现作者对“土.地” 的情思。天地乾坤,八方宇宙孕育万物。在这个宏大空域中,土地有着朴素、的滋养的本性,是万物生灵的生发之地。土的本义是指土地、土壤,滋养、孕育万物,地是我们的立命之本,我们来之于土地,最终也将回归于土地。土地也可引申为家、家乡之意,后来又有民间的,不合潮流的,朴素的意义。小小的泥土尘埃联系者宏大的宇宙星辰,泥土中的每一棵植物都对应着天空中的特定恒星。泥土的基本元素是硅,通过原子、分子的互滲,与古往今来,四面八方万物互联。我们无时无刻不受大地母亲的滋养。因此,本系列作品指涉的是一个宏大切深邃万物置根本问题,指向内心深处灵魂的栖居——归真反璞。

本次创作也是作者对材料媒介审美价值的探索实验——材料媒介之于视觉艺术既是表现的媒介,同时也是审美的主体。在艺术实践中作者试图探索媒介材料的自然属性和精神文化属性在艺术表现中拓展审美维度的可能性。在画面上采用抽象与具象相结合的方式,将神鸟凤凰图像融入抽象背景之中,在凸显绘画本体语言与关照文本叙事之间找到某种平衡。大笔挥洒的绘画笔触之中,大量的非艺术物质材料的置入,使得绘画性与物性能结合起来,最大限度彰显物质材料的物性特征,探索绘画性与物质性恰到好处的把握。泥土、沙子、稻草、衣服、手工纸、纸浆等物质材料与水彩、油彩等传统绘画媒介的综合运用作为艺术表现的基本语言方式,使得作品充满了身临其境的物质感也不失灵动随性的绘画性。画面以黑白灰为主要基调,削弱了色彩的强度,而强调了素雅、宁静、阴阳相合的东方审美趣味。强调神韵、境界、格调的东方传统审美精神和强调秩序、理性的西方现代主义精神在笔触挥洒、材料镶嵌中合而为一,这正是笔者尝试在当下全球化语境下,在艺术实践中探索东方与西方相结合,意象与理性相结的新的画语方式。

[ESP]

La obra Noveno Cielo es una de las obras de una serie de pinturas de materiales mixtos sobre el tema de la tierra. Utiliza tierra, paja, cenizas, pulpa de papel, ropa, papel hecho a mano, látex y pintura al óleo para realizar creaciones artísticas sobre tablas de madera de 200 x 200 cm. Se expresa los sentimientos del autor sobre la tierra en forma de pinturas con materiales mixtos. El universo concibe todas las criaturas, en este magnífico espacio aéreo, la tierra tiene una naturaleza pura y nutritiva y es el lugar de nacimiento de todos los seres vivos. El significado original del carácter chino ¨Tu¨ se refiere a la tierra y al suelo, que nutre y alimenta todas las cosas. La tierra es la base de nuestra vida. Venimos de la tierra y acabaremos volviendo a ella. Esta palabra también puede significar el hogar y la ciudad natal, y más tarde tiene un significado folclórico, sin moda y simple. La tierra y el polvo conectan las magníficas estrellas del universo, y cada planta de la tierra corresponde a una estrella específica del cielo. El elemento primario de la tierra es el silicio. A través de la interpenetración de átomos y moléculas, se interconecta con todo en todas las direcciones a lo largo de los tiempos. La madre tierra nos nutre todo el tiempo. Por lo tanto, esta serie de obras se refiere a un problema fundamental y profundo de todas las cosas y apunta a la morada del alma en lo profundo del corazón: el retorno a la verdad y pureza.

Esta creación es también el experimento de exploración del autor sobre el valor estético de los medios materiales: los materiales para el arte visual son un medio de expresión y un objeto de estética. En la práctica artística, el autor explora la posibilidad de los atributos naturales y espirituales, y culturales de los medios para ampliar la dimensión estética en la expresión artística. En la pintura, se adopta la combinación de lo abstracto y lo figurativo. La imagen del ave fénix se integra en el fondo abstracto, lo que crea un cierto equilibrio entre el lenguaje del cuadro y el contenido del texto. En las pinceladas se colocan muchos materiales no artísticos, que combinan la pintura y los objetos no artísticos, de este modo se resaltan al máximo las características físicas de los materiales y se explora la comprensión adecuada del atributo de pintura y la materialidad. El uso extensivo de tierra, arena, paja, ropa, papel hecho a mano, pulpa y otros materiales con medios de pintura tradicionales como la acuarela y la pintura al óleo como lenguaje principal de expresión artística hace que la obra esté llena de sentimientos materiales inmersivos, flexibles, al mismo tiempo el atributo de pintura se conserva. El tono principal del cuadro es el negro, el blanco y el gris, lo que debilita la intensidad del color, y enfatiza el gusto estético oriental de la elegancia, la tranquilidad y la armonía del Yin y el Yang. El espíritu estético tradicional oriental, que enfatiza el encanto, el estado y el estilo, y el espíritu modernista occidental, que enfatiza el orden y la racionalidad, se combinan en las pinceladas y las combinaciones de materiales . Este tipo de combinación de estilos es lo que el autor intenta hacer en la práctica artística en el contexto de la globalización actual, a fin de explorar una nueva forma de lenguaje pictórico que combina Oriente y Occidente, la imaginación y la racionalidad.

[ENG]

The work "Ninth Heaven" is one artwork of a series of comprehensive material group paintings on the land theme. It uses soil, straw, ashes, paper pulp, clothes, handmade paper, latex, and oil paint to make artistic creations on wooden boards in the dimensions of 200 x 200 cm. It expresses the author's feelings about earth and land in the form of paintings with comprehensive materials. The universe is conceived in all directions. In this magnificent airspace, the land has a pure and nourishing nature and is the birthplace of all living things. The original meaning of earth refers to the land and soil, which nourishes and nurtures all things. The earth is the foundation of our life. We came from the soil and will eventually return to the soil. Land can also be extended to mean home and hometown, and later it has a folk, unfashionable, and simple meaning. Tiny dirt and dust connect the magnificent stars of the universe, and every plant in the dirt corresponds to a specific star in the sky. The primary element of soil is silicon. Through the interpenetration of atoms and molecules, it interconnected with everything in all directions throughout the ages. Mother Earth does not nourish us all the time. Therefore, this series of works refers to a profound and profound fundamental problem of the placement of all things and points to the soul's dwelling deep in the heart—returning to the truth.

 This creation is also the author's exploration experiment on the aesthetic value of material media—material media to visual art is a medium of expression and a subject of aesthetics. In artistic practice, the author explores the possibility of the natural and spiritual, and cultural attributes of media materials to expand the aesthetic dimension in artistic expression. In the painting, the combination of abstraction and concreteness is adopted. The image of the bird phoenix is integrated into the abstract background, which creates a certain balance between highlighting the language of the painting and caring for the text narrative. Many non-artistic materials are placed in the brush strokes of the big brush, which combines paintability and material performance; this highlights the physical characteristics of materials to the greatest extent and explores the proper grasp of paintability and materiality. The extensive use of soil, sand, straw, clothes, handmade paper, pulp, and other materials with traditional painting media such as watercolor and oil paint as the primary language of artistic expression makes the work full of immersive material feelings, flexible and follow-up, sexual painting. The leading tone of the picture is black, white, and gray, which weakens the intensity of the color, and emphasizes the oriental aesthetic taste of elegance, tranquility, and harmony of yin and yang. The oriental traditional aesthetic spirit emphasizing charm, state, and style and the western modernist spirit emphasizing order and rationality are combined in brush strokes and material inlays. This kind of style combination is what the author is trying to do in art practice in the context of current globalization. Explore a new way of painting language that combines the East and the West, the imagery and rationality.


Share by: